Strona internetowa jest obecnie podstawowym miejscem funkcjonowania dla wielu firm. Pełni funkcję informacyjną i reklamową zarazem. Powinna być jak najbardziej czytelna i stworzona z myślą o odwiedzających.
Jakie są podstawowe funkcje strony internetowej?
Przy tworzeniu strony internetowej najważniejsze jest, by pamiętać, że jest ona przeznaczona dla czytelników. Powinna być nie tylko przyjemna dla oka, ale też użyteczna. Użytkownik, który odwiedza stronę internetową, robi to w konkretnym celu – chce wykonać określone zadanie (np. dokonać zakupu lub wypełnić formularz), znaleźć informację na dany temat lub uzyskać szybką odpowiedź. Jeżeli nie zdoła tego zrobić, zrezygnuje i poszuka innego miejsca. Nawet najpiękniejsza grafika nie pomoże, jeśli strona będzie źle zaprojektowana i mało intuicyjna. Aby stworzyć stronę, która sprosta wymaganiom odwiedzających, warto postawić się na ich miejscu. Chcesz, aby Twojej stronie niczego nie brakowało? Pomoże Ci w tym profesjonalistka – Agnieszka Jamróg zna się na tym najlepiej i zadba o każdy szczegół.
Zasady projektowania strony internetowej:
Na dobry projekt strony internetowej wpływa 6 podstawowych czynników:
- Intuicyjność – strona musi być tak skonstruowana, by być jak najbardziej logiczna i nie zmuszać czytelnika do myślenia. Powinna pozwolić mu na szybką i sprawną nawigację bez niepotrzebnego rozpraszania uwagi. Najlepiej, jeśli układ strony jest prosty i estetyczny, oparty na siatce organizującej treści w sekcje, pola i kolumny. Alternatywnie można wykorzystać układ oparty na wzorcu „F”, zgodnie z którym najistotniejsze treści należy umieszczać w górnej i lewej krawędzi strony – tam według badań wędruje najpierw wzrok człowieka. Aby uniknąć przytłoczenia czytelnika nadmiarem treści i ułatwić przyswajanie treści, warto stosować puste pola na stronie.
- Odpowiednia nawigacja – obecność menu na stronie jest obowiązkowa, ale powinno ono być przejrzyste. Pasek menu powinien być umiejscowiony w widocznym miejscu na stronie i zawierać najistotniejsze zakładki, nazwane krótkimi tytułami.
- Czytelność czcionki – rodzaj czcionki nie powinien odwracać uwagi od treści. Użyte fonty muszą być czytelne i użyte w odpowiednim rozmiarze, a przede wszystkim pasować do charakteru strony – inny typ czcionki sprawdzi się na stronie restauracji, a inny na stronie radcy prawnego. Dla zachowania spójności całej strony warto ograniczyć się do dwóch typów. W uzyskaniu lepszej czytelności pomaga stosowanie nagłówków, śródtytułów, pogrubień oraz wypunktowań.
- Kolorystyka – odpowiednio dobrane kolory, które nie są zbyt jaskrawe, ale też niezbyt mdłe, zapewnią stronie lepszy odbiór. Kontrast pomiędzy kolorem tekstu i tła ułatwi czytanie.
- Zastosowanie obrazów – ludzkie oko lepiej zauważa obrazy niż treści, a ludzki mózg szybciej przyswaja informacje w formie ilustracji niż tekstu. Poza doborem odpowiednich zdjęć można stosować na stronie infografiki i materiały wideo.
- Responsywność – strona musi być przystosowana do odbioru na różnych urządzeniach, co oznacza, że jej układ powinien dopasowywać się do różnych rozmiarów ekranu.
Poza aspektami wizualnymi, tworząc stronę, pamiętajmy, by zadbać o jej zawartość. Według Steve’a Jobsa, jednego z prekursorów technologii komputerowej na świecie, design nie oznacza wyglądu, ale działanie.