Kupowanie małego biznesu – Jakie pytania zadać

Kupowanie biznesu to nie lada wyczyn – jest wiele na drodze, a jeśli błędnie zainwestujesz możesz bardzo dużo stracić. Z drugiej strony, możesz czerpać pokaźne zyski, jeśli podejmiesz dobre decyzje finansowe, ale tylko jeżeli zadasz dobre pytania.

Kupowanie biznesu to nie lada wyczyn – jest wiele na drodze, a jeśli błędnie zainwestujesz możesz bardzo dużo stracić. Z drugiej strony, możesz czerpać pokaźne zyski, jeśli podejmiesz dobre decyzje finansowe, ale tylko jeżeli zadasz dobre pytania.

Jeśli planujesz kupić mały biznes na stronie z ogłoszeniami biznesowymi jak business-asset.com lub innej, oto pytania jakie należy zadać.

Jak wyglądają finanse?

Pierwszym i prawdopodobnie najważniejszym pytaniem, jakie należy zadać to jak wygląda sytuacja finansowa? Kupowanie małej firmy, która nie osiągała rentowności bądź nie przynosiła zysków przez ostatnie pięć lat nie jest dobrym ruchem – chyba, że jesteś przekonany, że możesz to zmienić. Jeśli finanse nie wyglądają dobrze, co możesz zrobić, czego nie zrobili obecni właściciele? Upewnij się, by zakwestionować dlaczego finanse są w stanie w jakim są i czy realnie możesz to zmienić.

Alternatywnie, jeśli wyglądają one dobrze, czy możesz sprawić by wyglądały lepiej? Nie krępuj się być bezpośrednim w kwestii pieniędzy – gdy myślisz o przejęciu biznesu z jego wszystkimi potencjalnymi długami, nie istnieje coś takiego jak tabu.

Jeśli rozważasz kupienie dochodowy biznesu franczyzowego, możesz nie mieć dostępu do informacji finansowych. W takim przypadku, musisz spojrzeć na potencjał zarobkowy oceniając zapotrzebowanie na produkt lub usługi w okolicy, w której planujesz go założyć.

Jak wielu pracowników jest zatrudnianych?

Gdy przejmujesz firmę, możesz również przejąć pracowników. W przypadku małych biznesów, jak niezależne cukiernie, twoim priorytetem powinna być ochrona źródeł utrzymania osób, które tam pracują, powinieneś również dążyć do tego, by przejęcie było tak gładkie i nie mające wpływu na działalność, jak to tylko możliwe.

Oznacza to spróbowanie poznania ludzi i zrobienie dobrego pierwszego wrażenia. Koniec końców, bez swoich pracowników firma jest niczym.

Dlaczego biznes jest sprzedawany?

Na stronach z ogłoszeniami biznesowymi powód sprzedaży często będzie jasno podany. Jeśli nie używasz takich stron bądź, jeśli używasz, ale powód sprzedaży nie jest jasny, powinieneś zapytać. Może to być związane z finansami lub może to być coś osobistego na przykład właściciel chcący się przeprowadzić lub spróbować czegoś nowego. Upewnij się, że ustaliłeś i zweryfikowałeś powód, gdyż da ci to wgląd w branżę i istniejącą kulturę wokół biznesu.

Podsumowanie

Istnieje nieskończenie wiele pytań, które powinieneś zadać przed decyzją o kupnie małego biznesu, ale upewnij się, że powyższe trzy są twoimi głównymi priorytetami. Powinno ci to pomóc zrozumiesz w co się pakujesz i czy jest to dla ciebie wykonalna opcja.